Dezvoltarea tipică a copiilor se realizează pe mai multe nivele: fizic, cognitiv și psihosocial. Fiecare copil este unic și la un moment dat poate devia de la ce este considerat standard, dar în aceste rânduri ne propunem să vorbim despre caracteristicile pe care le au majoritatea copiilor de anumită vârstă. Orice element pe care părintele îl consideră atipic, sau care îl îngrijorează ar trebui discutat cu un specialist, deoarece intervenția timpurie poate avea un mare impact in performanțele viitoare ale copilului.
Din punct de vedere fizic, în acest interval înălțimea se dublează iar greutatea crește de 4 ori. Coordonarea motorie este tot mai bună, copilul fiind capabil să apuce cu mâinile și să umble. Din punct de vedere cognitiv, copilul se exprimă inițial prin plâns, gângurit iar apoi primele cuvinte (în jur de 1 an). La vârsta de 2 ani copilul este de obicei capabil de propoziții simple, de 2 cuvinte, iar copilul este capabil să înțeleagă că un obiect există chiar dacă nu îl mai poate vedea. Din punct de vedere psihosocial, copilul devine conștient de sine, și dobândește elemente de independență (hrănire, îmbrăcat, etc) cu ajutorul părinților. Dacă atașamentul este unul sigur, copilul capătă tot mai multă independență pentru explorare și începe să relaționeze și cu alți parteneri de joacă.
De la 2 la 6 ani (copilăria timpurie)
În această perioadă, din punct de vedere biologic, are loc o dezvoltare intensă a creierului și o specializare a zonelor din creier. Forța fizică crește, și la fel și aptitudinile de sărit, alergat, desenat sau scris. Cognitiv, copiii sunt capabili să utilizeze reprezentări mintale (precum cuvintele) iar vocabularul se dezvoltă într-un ritm accelerat. Din interacțiunile sociale, copilul învață cum să se adapteze la interlocutor. Abilitatea de a gândi despre gândire apare și ea în acest stadiu. Din punct de vedere psihosocial, jocul devine tot mai complex și imaginativ, au energie crescută și nevoia de a fi apreciați. În această perioadă, copii au o nevoie tot mai mare de autonomie/independență, control și competență.
Biologic, creșterea creierului și fizică încetinește în această perioadă, cu variații în ceea ce privește înălțimea. Copiii devin mai rezistenți fizic, iar aptitudinile tot mai rafinate. In ceea ce privește nivelul cognitiv, copiii încep să gândească logic, să memoreze mai bine și să își dezvolte propriul stil de învățare, inclusiv învățarea mai multor limbi. La nivel psihosocial, copilul își dorește tot mai mult apartenența la grup, iar prieteniile se dezvoltă în funcție de interese comune. Copilul își dezvoltă acum și propriile strategii, pentru a face față stresului și pentru a rezolva problemele cu care se confruntă dar și pentru a-i înțelege mai bine pe cei din jur.
La nivel biologic, această perioadă este debutul pubertății cu creșteri accelerate în greutate și înălțime. Aceste schimbări sunt mai evidente în cazul fetelor, la care maturizarea începe mai rapid. Cognitiv, copii au acum capacitatea de a gândi abstract, limbajul devine tot mai complex, memoria se îmbunătățește și cunoștințele pe termen lung tot mai multe. Din punct de vedere psihosocial, impactul societății asupra copilului devine mai mare, imaginea de sine fiind influențată de normele sociale și morale. Apar stereotipii de gen, găști, dorință foarte mare de autonomie, independență de familie.
Din punct de vedere fizic, creșterea fetelor încetinește iar a băieților începe. Pe lângă maturizarea fizică apare și maturizarea sexuală. Cognitiv, apare gândirea științifică și capacitatea de abstractizare, critica și autocritica, idealizarea și înțelegerea sarcasmului. În sfera psihosocială apar întrebări legate de sine, identitate personală, sexuală și o mai mare presiune de conformare la regulile grupului. Adolescentul dorește mai multă autonomie, ceea ce de multe ori poate duce la conflicte în familie.
De la 16 la 19 ani (adolescența târzie)
La nivel biologic, acesta este apogeul creșterii la băieți. La fete continuă dezvoltarea și abilitățile motorii se desăvârșesc. La nivel cognitiv, raționamentul și logica sunt folosite, inteligența este la un nivel constant iar caracterul se dezvoltă pe baza regulilor internalizate. La nivel psihosocial începe perioada întâlnirilor romantice, iar importanța grupului scade. Condițiile de mediu au mare impact asupra realizărilor personale și începe familiarizarea cu munca.
0